Ο Λαϊκός Σύνδεσμος - Χρυσή Αυγή κατέθεσε τροπολογία υπέρ των Ελλήνων που κινδυνεύουν τα "κόκκινα δάνειά" τους να εξαγοραστούν από τα κοράκια των τοκογλυφικών funds.
Α. ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ
Με την υπ’ αριθμόν 95/27.05.2016 Πράξη Εκτελεστικής Επιτροπής (ΠΕΕ) της Τράπεζας της Ελλάδος (ΦΕΚ Β’ 1574/3.6.2016) «Αντικατάσταση της ΠΕΕ 82/8.3.2016 "Πλαίσιο για την ίδρυση και λειτουργία εταιρειών διαχείρισης ή απόκτησης απαιτήσεων πιστωτικών ιδρυμάτων από δάνεια σε καθυστέρηση"» εξειδικεύεται το πλαίσιο για την ίδρυση και λειτουργία εταιρειών διαχείρισης απαιτήσεων από δάνεια και πιστώσεις, με βάση τις διατάξεις του ν. 4389/2016 (ΦΕΚ Α’ 94/27.05.2016).
Ήδη, έχουν κατατεθεί στην Τράπεζα της Ελλάδος τέσσερα αιτήματα από ισάριθμες εταιρείες, προκειμένου να αποκτήσουν άδεια διαχείρισης απαιτήσεων από δάνεια και πιστώσεις (ΕΔΑΔΠ), δηλαδή διαχείρισης «κόκκινων» δανείων νοικοκυριών και μικρών επιχειρήσεων.
Με την ολοκλήρωση της διαδικασίας των αδειοδοτήσεων, μη εξυπηρετούμενα αλλά και εξυπηρετούμενα δάνεια, θα περάσουν σε χέρια κερδοσκοπικών εταιρειών, FUNDS, που λειτουργούν με κριτήρια αμιγώς χρηματοοικονομικά, κερδοσκοπικά, χωρίς καμία κοινωνική ευαισθησία. Αν λάβουμε υπόψη, ότι αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα έχουμε 1.200.000 Έλληνες με κόκκινα δάνεια, 1.200.000 Έλληνες με εξυπηρετούμενα δάνεια – πολλά από τα οποία είναι εν δυνάμει κόκκινα, κι άλλους τόσους εγγυητές, τότε μιλάμε για σχεδόν 5.000.000 Ελλήνων, με συνέπεια να διακυβεύεται η συνοχή του κοινωνικού ιστού της χώρας!
Η μεταβίβαση των δανείων γίνεται έναντι πολύ χαμηλού τιμήματος και χωρίς την καταβολή φόρων και τελών, την ώρα που επιβάλλονται εξωφρενικές φορολογικές επιβαρύνσεις στους Έλληνες. Ενδεικτικά σε άλλες χώρες η πώληση των δανείων έλαβε χώρα σε εξωφρενικά χαμηλές τιμές. Στη Ρουμανία πουλήθηκαν στο 6% έως 10% της ονομαστικής αξίας τους, στην Ουγγαρία τα «κόκκινα» καταναλωτικά που πουλήθηκαν στο 12%-15% της αξίας τους. Στην Τσεχία και τη Σλοβακία πουλήθηκαν έναντι 19%-21%, ενώ στην Πολωνία, τα καταναλωτικά δάνεια πουλήθηκαν μεταξύ 11% και 14% της ονομαστικής και τα επιχειρηματικά δάνεια έναντι 6% με 10% της ονομαστικής αξίας τους.
Είναι υποχρέωση της Πολιτείας να νομοθετήσει υπέρ των δανειοληπτών και των εγγυητών το δικαίωμα να υποβάλουν πρόταση εξαγοράς των δανείων πριν την πώληση τους. Σε μια τέτοια περίπτωση η τράπεζα πετυχαίνει ακριβώς, ότι θα πετύχαινε και με την συνδιαλλαγή της με το κερδοσκοπικό fund, δηλαδή την είσπραξη του ίδιου χρηματικού ποσού. H πίστη της δεν διασαλεύεται, διότι θα πραγματώνει μια θεσμοθετημένη υποχρέωση της. Η όποια διασπορά του ηθικού κινδυνου, για όσα δάνεια συνεπών δανειοληπτών δεν μεταβιβαστούν μπορεί ν’ αποφευχθεί με μια σημαντική επιτοκιακή ελάφρυνση που επίσης μπορεί να θεσμοθετήσει η Πολιτεία.
Πρόσφατα, τον Οκτώβριο του 2015 νομοθετήθηκε στην Κύπρο κατά την διάρκεια της 8ης αξιολόγησης και ενώ δεν είχε εξέλθει από το μνημόνιο, η δυνατότητα του δανειολήπτη και του εγγυητή εντός 45 ημερών να υποβάλει πρόταση στην τράπεζα για την εξαγορά του δανείου του.
Οι Έλληνες δεν θέλουν να αποφύγουν την αποπληρωμή των δανειακών τους υποχρεώσεων. Μέγιστη απόδειξη, ότι το έτος 2007 τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια ανέρχονταν σε ποσοστό 4,6%. Σήμερα ανέρχονται σε ποσοστό 53% κι αυτό αποκλειστικά λόγω της πρωτοφανούς σε μέγεθος και διάρκεια ύφεσης της ελληνικής οικονομίας. Αδυνατούν να ανταπεξέλθουν στις δανειακές υποχρεώσεις τους εξαιτίας της βίαιης συρρίκνωσης των εισοδημάτων τους, της ανεργίας, των πολλαπλών δυσβάστακτων φορολογικών επιβαρύνσεων και του μεγάλου όγκου των πτωχευμένων επισήμως και ανεπισήμως επιχειρήσεων.
Είναι κεφαλαιώδης ανάγκη τα δάνεια των Ελλήνων να μην γίνουν βορά στα χέρια κερδοσκόπων.
Με την προτεινόμενη διάταξη νομοθετείται η προτεραιότητα του δανειολήπτη και του εγγυητή να εξαγοράσουν το δάνειο που τους βαρύνει και να αποφύγουμε:
Στην παράγραφο 1 προβλέπεται ότι, πριν από την πώληση του όλου ή μέρους των πιστωτικών του διευκολύνσεων, από πιστωτικό ίδρυμα ή χρηματοδοτικό ίδρυμα σε Εταιρείες Διαχείρισης Απαιτήσεων από Δάνεια και Πιστώσεις, αυτό
(α) κοινοποιεί την πρόθεσή του να πωλήσει ή να διαθέσει το όλον ή μέρος του χαρτοφυλακίου πιστωτικών διευκολύνσεών του σε τρεις ημερήσιες εφημερίδες πανελλαδικής κυκλοφορίας,
(β) καλεί με επιστολή τον εμπλεκόμενο δανειολήπτη και τους εγγυητές του, όπως εντός χρονικής περιόδου σαράντα πέντε (45) ημερών, υποβάλλουν πρόταση για εξαγορά της υπό πώληση πιστωτικής του διευκόλυνσης.
Στην παράγραφο 2 προβλέπεται η δυνατότητα δανειοληπτών και εγγυητών, αν το επιθυμούν, εντός χρονικής περιόδου σαράντα πέντε (45) ημερών, να υποβάλουν πρόταση εξαγοράς της υπό πώληση πιστωτικής διευκόλυνσης στο αντίτιμο που προβλέπεται για τις Εταιρείες Διαχείρισης Απαιτήσεων από Δάνεια και Πιστώσεις.
Β. ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ - ΠΡΟΣΘΗΚΗ
Στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας: «Δασικές Συνεταιριστικές Οργανώσεις και άλλες διατάξεις» προστίθεται άρθρο ως εξής:
Άρθρο 51Α
«1. Πριν από την πώληση του όλου ή μέρους των πιστωτικών του διευκολύνσεων, από πιστωτικό ίδρυμα ή χρηματοδοτικό ίδρυμα σε Εταιρείες Διαχείρισης Απαιτήσεων από Δάνεια και Πιστώσεις, αυτό
(α) κοινοποιεί την πρόθεσή του να πωλήσει ή να διαθέσει το όλον ή μέρος του χαρτοφυλακίου πιστωτικών διευκολύνσεών του σε τρεις ημερήσιες εφημερίδες πανελλαδικής κυκλοφορίας,
(β) καλεί με επιστολή τον εμπλεκόμενο δανειολήπτη και τους εγγυητές του, όπως εντός χρονικής περιόδου σαράντα πέντε (45) ημερών, υποβάλλουν πρόταση για εξαγορά της υπό πώληση πιστωτικής του διευκόλυνσης.
2. α. Οι δανειολήπτες και οι εγγυητές τους, αν το επιθυμούν, δύνανται εντός χρονικής περιόδου σαράντα πέντε (45) ημερών, να υποβάλουν πρόταση εξαγοράς της υπό πώληση πιστωτικής διευκόλυνσης στο αντίτιμο που προβλέπεται για τις Εταιρείες Διαχείρισης Απαιτήσεων από Δάνεια και Πιστώσεις.
β. Η πρόταση για εξαγορά της υπό πώληση πιστωτικής διευκόλυνσης, υποβάλλεται μόνο μία φορά από το δανειολήπτη και σε περίπτωση που εντός της χρονικής περιόδου των σαράντα πέντε (45) ημερών δεν υποβληθεί τέτοια πρόταση, τότε τεκμαίρεται ότι ο δανειολήπτης δεν επιθυμεί την υποβολή πρότασης.»
Αθήνα, 22/09/2016
Οι προτείνοντες βουλευτές
Ιωάννης Λαγός
Ηλίας Παναγιώταρος
Ιωάννης Σαχινίδης
Νικόλαος Κούζηλος
Ευάγγελος Καρακώστας
http://www.xryshaygh.com
ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ – ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ
του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας «Δασικές Συνεταιριστικές Οργανώσεις και άλλες διατάξεις»
ΘΕΜΑ: «Προτεραιότητα δανειοληπτών και εγγυητών στην εξαγορά του δανείου τους έναντι των ξένων funds»Α. ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ
Με την υπ’ αριθμόν 95/27.05.2016 Πράξη Εκτελεστικής Επιτροπής (ΠΕΕ) της Τράπεζας της Ελλάδος (ΦΕΚ Β’ 1574/3.6.2016) «Αντικατάσταση της ΠΕΕ 82/8.3.2016 "Πλαίσιο για την ίδρυση και λειτουργία εταιρειών διαχείρισης ή απόκτησης απαιτήσεων πιστωτικών ιδρυμάτων από δάνεια σε καθυστέρηση"» εξειδικεύεται το πλαίσιο για την ίδρυση και λειτουργία εταιρειών διαχείρισης απαιτήσεων από δάνεια και πιστώσεις, με βάση τις διατάξεις του ν. 4389/2016 (ΦΕΚ Α’ 94/27.05.2016).
Ήδη, έχουν κατατεθεί στην Τράπεζα της Ελλάδος τέσσερα αιτήματα από ισάριθμες εταιρείες, προκειμένου να αποκτήσουν άδεια διαχείρισης απαιτήσεων από δάνεια και πιστώσεις (ΕΔΑΔΠ), δηλαδή διαχείρισης «κόκκινων» δανείων νοικοκυριών και μικρών επιχειρήσεων.
Με την ολοκλήρωση της διαδικασίας των αδειοδοτήσεων, μη εξυπηρετούμενα αλλά και εξυπηρετούμενα δάνεια, θα περάσουν σε χέρια κερδοσκοπικών εταιρειών, FUNDS, που λειτουργούν με κριτήρια αμιγώς χρηματοοικονομικά, κερδοσκοπικά, χωρίς καμία κοινωνική ευαισθησία. Αν λάβουμε υπόψη, ότι αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα έχουμε 1.200.000 Έλληνες με κόκκινα δάνεια, 1.200.000 Έλληνες με εξυπηρετούμενα δάνεια – πολλά από τα οποία είναι εν δυνάμει κόκκινα, κι άλλους τόσους εγγυητές, τότε μιλάμε για σχεδόν 5.000.000 Ελλήνων, με συνέπεια να διακυβεύεται η συνοχή του κοινωνικού ιστού της χώρας!
Η μεταβίβαση των δανείων γίνεται έναντι πολύ χαμηλού τιμήματος και χωρίς την καταβολή φόρων και τελών, την ώρα που επιβάλλονται εξωφρενικές φορολογικές επιβαρύνσεις στους Έλληνες. Ενδεικτικά σε άλλες χώρες η πώληση των δανείων έλαβε χώρα σε εξωφρενικά χαμηλές τιμές. Στη Ρουμανία πουλήθηκαν στο 6% έως 10% της ονομαστικής αξίας τους, στην Ουγγαρία τα «κόκκινα» καταναλωτικά που πουλήθηκαν στο 12%-15% της αξίας τους. Στην Τσεχία και τη Σλοβακία πουλήθηκαν έναντι 19%-21%, ενώ στην Πολωνία, τα καταναλωτικά δάνεια πουλήθηκαν μεταξύ 11% και 14% της ονομαστικής και τα επιχειρηματικά δάνεια έναντι 6% με 10% της ονομαστικής αξίας τους.
Είναι υποχρέωση της Πολιτείας να νομοθετήσει υπέρ των δανειοληπτών και των εγγυητών το δικαίωμα να υποβάλουν πρόταση εξαγοράς των δανείων πριν την πώληση τους. Σε μια τέτοια περίπτωση η τράπεζα πετυχαίνει ακριβώς, ότι θα πετύχαινε και με την συνδιαλλαγή της με το κερδοσκοπικό fund, δηλαδή την είσπραξη του ίδιου χρηματικού ποσού. H πίστη της δεν διασαλεύεται, διότι θα πραγματώνει μια θεσμοθετημένη υποχρέωση της. Η όποια διασπορά του ηθικού κινδυνου, για όσα δάνεια συνεπών δανειοληπτών δεν μεταβιβαστούν μπορεί ν’ αποφευχθεί με μια σημαντική επιτοκιακή ελάφρυνση που επίσης μπορεί να θεσμοθετήσει η Πολιτεία.
Πρόσφατα, τον Οκτώβριο του 2015 νομοθετήθηκε στην Κύπρο κατά την διάρκεια της 8ης αξιολόγησης και ενώ δεν είχε εξέλθει από το μνημόνιο, η δυνατότητα του δανειολήπτη και του εγγυητή εντός 45 ημερών να υποβάλει πρόταση στην τράπεζα για την εξαγορά του δανείου του.
Οι Έλληνες δεν θέλουν να αποφύγουν την αποπληρωμή των δανειακών τους υποχρεώσεων. Μέγιστη απόδειξη, ότι το έτος 2007 τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια ανέρχονταν σε ποσοστό 4,6%. Σήμερα ανέρχονται σε ποσοστό 53% κι αυτό αποκλειστικά λόγω της πρωτοφανούς σε μέγεθος και διάρκεια ύφεσης της ελληνικής οικονομίας. Αδυνατούν να ανταπεξέλθουν στις δανειακές υποχρεώσεις τους εξαιτίας της βίαιης συρρίκνωσης των εισοδημάτων τους, της ανεργίας, των πολλαπλών δυσβάστακτων φορολογικών επιβαρύνσεων και του μεγάλου όγκου των πτωχευμένων επισήμως και ανεπισήμως επιχειρήσεων.
Είναι κεφαλαιώδης ανάγκη τα δάνεια των Ελλήνων να μην γίνουν βορά στα χέρια κερδοσκόπων.
Με την προτεινόμενη διάταξη νομοθετείται η προτεραιότητα του δανειολήπτη και του εγγυητή να εξαγοράσουν το δάνειο που τους βαρύνει και να αποφύγουμε:
- τον αφανισμό της ακίνητης περιουσίας των Ελλήνων δανειοληπτών και εγγυητών
- την απαξίωση της υπόλοιπης ακίνητης περιουσίας των Ελλήνων από επιθετικές κερδοσκοπικές κατασχέσεις και πλειστηριασμούς
- τον αφελληνισμό των ελληνικών επιχειρήσεων ή το οριστικό κλείσιμο τους.
Στην παράγραφο 1 προβλέπεται ότι, πριν από την πώληση του όλου ή μέρους των πιστωτικών του διευκολύνσεων, από πιστωτικό ίδρυμα ή χρηματοδοτικό ίδρυμα σε Εταιρείες Διαχείρισης Απαιτήσεων από Δάνεια και Πιστώσεις, αυτό
(α) κοινοποιεί την πρόθεσή του να πωλήσει ή να διαθέσει το όλον ή μέρος του χαρτοφυλακίου πιστωτικών διευκολύνσεών του σε τρεις ημερήσιες εφημερίδες πανελλαδικής κυκλοφορίας,
(β) καλεί με επιστολή τον εμπλεκόμενο δανειολήπτη και τους εγγυητές του, όπως εντός χρονικής περιόδου σαράντα πέντε (45) ημερών, υποβάλλουν πρόταση για εξαγορά της υπό πώληση πιστωτικής του διευκόλυνσης.
Στην παράγραφο 2 προβλέπεται η δυνατότητα δανειοληπτών και εγγυητών, αν το επιθυμούν, εντός χρονικής περιόδου σαράντα πέντε (45) ημερών, να υποβάλουν πρόταση εξαγοράς της υπό πώληση πιστωτικής διευκόλυνσης στο αντίτιμο που προβλέπεται για τις Εταιρείες Διαχείρισης Απαιτήσεων από Δάνεια και Πιστώσεις.
Β. ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ - ΠΡΟΣΘΗΚΗ
Στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας: «Δασικές Συνεταιριστικές Οργανώσεις και άλλες διατάξεις» προστίθεται άρθρο ως εξής:
Άρθρο 51Α
«1. Πριν από την πώληση του όλου ή μέρους των πιστωτικών του διευκολύνσεων, από πιστωτικό ίδρυμα ή χρηματοδοτικό ίδρυμα σε Εταιρείες Διαχείρισης Απαιτήσεων από Δάνεια και Πιστώσεις, αυτό
(α) κοινοποιεί την πρόθεσή του να πωλήσει ή να διαθέσει το όλον ή μέρος του χαρτοφυλακίου πιστωτικών διευκολύνσεών του σε τρεις ημερήσιες εφημερίδες πανελλαδικής κυκλοφορίας,
(β) καλεί με επιστολή τον εμπλεκόμενο δανειολήπτη και τους εγγυητές του, όπως εντός χρονικής περιόδου σαράντα πέντε (45) ημερών, υποβάλλουν πρόταση για εξαγορά της υπό πώληση πιστωτικής του διευκόλυνσης.
2. α. Οι δανειολήπτες και οι εγγυητές τους, αν το επιθυμούν, δύνανται εντός χρονικής περιόδου σαράντα πέντε (45) ημερών, να υποβάλουν πρόταση εξαγοράς της υπό πώληση πιστωτικής διευκόλυνσης στο αντίτιμο που προβλέπεται για τις Εταιρείες Διαχείρισης Απαιτήσεων από Δάνεια και Πιστώσεις.
β. Η πρόταση για εξαγορά της υπό πώληση πιστωτικής διευκόλυνσης, υποβάλλεται μόνο μία φορά από το δανειολήπτη και σε περίπτωση που εντός της χρονικής περιόδου των σαράντα πέντε (45) ημερών δεν υποβληθεί τέτοια πρόταση, τότε τεκμαίρεται ότι ο δανειολήπτης δεν επιθυμεί την υποβολή πρότασης.»
Αθήνα, 22/09/2016
Οι προτείνοντες βουλευτές
Ιωάννης Λαγός
Ηλίας Παναγιώταρος
Ιωάννης Σαχινίδης
Νικόλαος Κούζηλος
Ευάγγελος Καρακώστας
http://www.xryshaygh.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου